Bloggen Sangis liv är en sammanställning av alla inlägg från bloggen Pius och Co där Sangi figurerat.

Du bör börja läsa från 2008 och framåt, det är ifrån han var liten tills han blir större och alla hyss han hittat på.

torsdag 15 september 2011

2010 maj - augusti

fredagen den 14:e maj 2010

Den stora sovardagen

Idag sovs det minsann.

Tre av dem sover hos mig bredvid datorn och Rambo, som alltid ska vara tvärtom, sover på våningen under.

Sangi tränger ihop sig i sin elementsäng som är alldeles för liten för honom.

8 kg kattkille behöver utrymme.







Hopi har lagt sig tillrätta på saccokudden.

Den kudden gillar alla katterna bäst, varm och följsam.










Rambo, katten tvärtom, ligger stadigt i laminofåtöljen.











Sickan, har trots sin höga ålder klättrat upp i klätterställningen och lagt sig tillrätta.

Men undrar nog vad sjutton matte har för sig.

- Kan inte en gammal katta få sova i lugn o ro?








söndagen den 16:e maj 2010

Lördagspromenad i majsolen, del 1

Sangi har jagat humlorna i pärlhyacintrabatten så han har blivit trött.

Han använder humlorna som tennisbollar och försöker smasha till dem allt vad han orkar.









En triangelformad rabatt med massor av lökväxter så här på våren.












Här har förr varit en rund rabatt men även om den nu är borttagen så blommar tulpanerna så fint i gräsmattan.











Här är rabatten på framsidan av huset, det är här kattmyntan växer i massor. Redan har de kommit upp och katterna mumsar på dem.











Men varför så sur min? Solen skiner och humlorna surrar.











Ljuvliga rosa pionformade tulpaner.













Hopi han får springa på fri tass, men här håller han sig på sin egen tomt.












Hopi vid den igenväxta komposten, massor av gräs växer där som katterna älskar att tugga på.















I dahlialandet blommar tulpanerna just nu.


























måndagen den 17:e maj 2010

Lördagspromenad i majsolen, del 2


Sangi kikar efter de populära humlorna.













Sangi traskar raskt förbi de fina tulpanerna. Vad bryr han sig om blommor förutom kattmyntan förstås, den är populär bland katterna.











Hopi har hittat något gräs han mumsar på. Ibland tror jag att det är små kossor jag har, så som de äter gräs, för att sen gå in och kräkas upp det igen. Suck.















En massa påsk- och pingstliljor och några tulpaner. Lustigt nog så är det några lila tulpaner mitt bland allt det gula.











Sangi har lagt sig att vila under mitt planteringsbord, i den våta jorden. Jag var inte helt glad åt valet med tanke på hans fina vita päls










Här pryder sötnosen gräsmattan mitt bland alla tusenskönorna.












Vårkragar i massor. De lyser så fint. Dessa har vuxit här sedan jag var liten.













Sangigubben har lagt sig utanför växthuset, det var lite väl varmt för honom att skutta runt. Så efter ett tag la han sig att vila.












Hopi har lagt sig på grannens gräsmatta, bredvid staketet. Gräset är ju alltid grönare på andra sidan.










Här är årets växthus, lite luftigare än i fjol, jag har inte tryckt in så många växter ännu.

Har tänkt att försöka rensa ut bland de trista sorterna, varför spara på dem i växthuset när jag kan sätta dem i stora urnor eller direkt i rabatterna.






måndagen den 17:e maj 2010

Är man charmör så är man

- Tja, det är väl inget konstigt med det, är man en charmör så är man.

Sangi har haft en beundrarinna på besök. Hon ville komma och träffa Sangi och kanske få chans att gosa lite med charmören.

Och visst fick hon det, är man en sötnos så får man ställa upp.

Fast matte är avundsjuk, det är minsann ingen som ringer på och vill gosa med mig, säger hon surt.

måndagen den 7:e juni 2010

Sangi - den tatuerande katten

Här är han, mattes kelgris och tatuerare.

Han har gett mig ett 5 cm långt och 0,5 cm brett rivmärke på axeln. Han halkade när han skulle agera boa runt min hals.

Han orkade inte gå efter mig hela vägen nerför trappen utan la sig på ett steg och halvsov medan jag sprang hit och dit.

Oj oj så trött han är.



- Zzzzzzz, om hon bara kunde sluta springa upp och ner hela tiden, att hon bara orkar, zzzzzzzzzz...











- Hm, vad händer nu?













- Äsch det var inget av intresse.













- Zzzz...













torsdagen den 10:e juni 2010

En brun och en vit

Här är den vita maine coonen.

Sangi har lagt sig så fint på den rödbrokiga mattan som matchar honom så perfekt.










Och här är den bruna maine coonen.

Hopi tittar ilsket på Sangi.

- Åh du din...

- Varför skulle matte släpa hem honom för? Vi som hade det så bra, mutter, mutter.

Hopi gillar inte Sangi. Sangi är påflugen, busig och vill leka och brottas våldsamt. Sen väger Sangi dessutom mer än Hopi så han blir i underläge.


- Men visst är jag väl söt matte?

Charmtrollet vet minsann hur han ska få mattes hjärta att smälta.










- Men jag då? Jag är väl också söt?

Hopi är också söt, fast på ett annat lite undanglidande sätt. Han är inte så burdus som Sangi.

Här ser han ut som ett rufsigt skogstroll med sina lustiga tofsar mitt på huvudet.







- 10 kg mat, jippi! Får jag smaka?














Hopi sitter och ser eftertänksam ut.













tisdagen den 15:e juni 2010

Inte utan min älskling
















- Men matte, måste du fotografera allting, detta är ju pinsamt.


















- Sluta nu, jag skäms.



















- Men herregud, ge dig människa.









- Suck!
Min pälskling Sangi följer mig vart jag än går, så tassar han i mina spår. Även in på toa hänger han med.
Här har han hoppat upp och lagt sig i det minimala handfatet. Sen stångas han och gosar med mig, han är så söt och gullig:-)


söndagen den 27:e juni 2010

Bland katter och blommor

Sangi ser lite olycklig ut, det beror nog på att han inte kan fånga alla fåglar som irriterar honom med att kvittra energiskt.














En rosa vallmo som blommar så lämpligt till Midsommar.












Hopi är så glad när han får vara utomhus och springa runt bäst han vill. Han skulle nog vilja vara utomhus jämt om han bara fick. Men matte är av den bestämda åsikten att hennes katter inte ska springa runt och vara till besvär för andra eller råka illa ut. Så lite koll har hon allt även på Hopi.







Sangi gillar inte nu när det blivit varmare, lite över 20 grader och sol har det varit. Då lägger han sig helst i skuggan och spanar på fåglar och insekter.









Här har Hopi kommit hem efter att ha varit borta i grannträdgårdarna ett tag. Han brukar oftast ligga under någon buske och spana. Men hans bruna färg gör att han är omöjlig att se.









Här har grabbarna fått syn på varandra och måste nosa ordentligt för att kontrollera att de verkligen är kompisar.













Vallmon och stäpplökarna blommar allt vad de orkar.

Min kompis Anki gillar stäpplökar så de kallas numera för "Ankis bollar" eller "Ankis lökar".









Vässa upp klorna behövs när man springer på fri tass i gårdarna.












tisdagen den 6:e juli 2010

Vi diskar vi!

- Du är ju riktigt duktig matte, snart klart.

- Men vad skådar mitt högra öga, mat?

- Måste kolla bums! Om jag bara orkar ta mig dit.

- Äsch, det var ju bara gammalt bröd till fåglarna.
- Åh vad trött jag blev. Är du klar snart?

fredagen den 9:e juli 2010

Det är varmt, matte!


- Åh, vad det är varmt!


- Mm, nu ska jag svalka magen.

onsdagen den 28:e juli 2010

Knasig kattbilder

Men vad är det här? En gremling?


En blodtörstig vit fladdermus med smutsig nos
eller en hårig haj kanske.


Nej men, det är ju mattes älskling med gosemagen i vädret,
rena "purrbilden".

Vilken tunga du har Rödluvan!

lördagen den 31:e juli 2010

Vem där?

- Ho ho, nån där?
- Gääääsp!
- Va nu? Jag har fastnat.
- Men va jamarns!
- Matte! Hjälp! Jag sitter fast.

- Släpp mig, jämrans bur!
- Släpp mig, dumma bur!

- Dumma dumma bur, nu går jag.
- Puhhh! Tack o lov att den där ligisten gick sin väg.

torsdagen den 5:e augusti 2010

Titta på mig!

- Titta på mig inte på TVn!
- Är jag snyggare nu?
- Eller kanske så här, se på min ståtliga profil.
- Kanske lite så här, en blasé stil.

- Det här brukar vara ett säkert kort att få husse och matte att titta bara på mig, he he.

fredagen den 6:e augusti 2010

Linslusen

Sangi han gillar verkligen att bli fotograferad.
Han tittar så direkt in i kameran att man kan
tro att det är en liten fotomodell.
- Kolla in min intensiva blick!
- Lite på rygg kanske blir bra.
Med en solstrimma i mungipan.

torsdagen den 19:e augusti 2010

Ligga och äta, självklart!

- Klart man ska ligga och äta, det är mycket bekvämare
än att sitta som en halvmåne och knapra.
- Se själva, Hopi sitter hopkurad och jag ligger avslappnat
bredvid hans matfat. Gissa vem som smälter maten bäst?

- Det är ju perfekt, se själva!

- Jag har dessutom en bra överblick över hur
mycket käk det är kvar.
- Kolla! En torrfoderkula på tungan.
-Måste kolla lite på utsikten också.

- Putsa lite på skägget!
- Men vad nu, skägget har ju fastnat i munnen.
- Attans, jag börjar få för lång päls
som trasslar in sig i tungan.

söndagen den 22:e augusti 2010

Mina grabbar i gröngräset

Sangiponken älskar att ligga på det nysådda gräset och rulla.
Jag är måttligt förtjust i att han plattar till det, nu när gräsfröna
äntligen grott.
- Vart leder denna stege månne?
Hopigubben han vill vara ute läääänge, lääänge.
- Det kan ju dyka upp en dum katt jag måste huta åt!

torsdagen den 26:e augusti 2010

Grattis Sangi! 2 år idag

2 år går fort när man har en sån här nallebjörn att leka och gosa med.
Det var tur att han kom i min väg, fast jag
misstänker att Sickan, Rambo och Hopi inte håller med mig.
Sangi går fram som en bulldozer med dem:-)
Här är en bild när Sangi var 1 år.
Lite smalare och barnsligare.
Och här är det lille charmtrollet 14 veckor och har
nyss kommit till oss.

fredagen den 27:e augusti 2010

Sangi och hans bröder samt mamma Alice

Igår den 26 augusti när Druvkullen fyllde 2 år
fick jag en del foton på Sangis bröder.
Jag har här lagt ut några foton så man kan jämföra
grabbarna.
Bilderna är tagna av respektives ägare.
Här ovan är min Sangi.

Det här är Sudden och är den som är mest likt Sangi tycker jag.
Ponce
Mazze
Det här är mamma Alice, 4 år.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar